Činnoť banského úradu na Slovensku je upravená banským zákonom – Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva. Tento zákon ešte z čias socialistického vlastníctva platí dodnes. Že už neexistuje spoločenské socialistické vlastníctvo o ktoré sa zákon opiera to však ťažobným spoločnostiam ani vláde nevadí. A tak sú súkromné spoločnosti chránené zákonom tak jako v minulosti štátne podniky. Za 16,50 Euro správneho poplatku súkromnej spočnosti štát zagarantuje práva na obrovskú hodnotu ťaženej suroviny. Žiadna dražba, žiadne zaplatenie za kúpenú surovinu do troch dní po vydražení, žiadne váženie odvezenej suroviny na úradne ciachovanej váhe a za účasti finančnej služby ako sa na štát patrí, proste dostali ste za 16,50 Euro, čo ani neuhrádza náklady s vystavením povolenia ťažby miliónové hodnoty. Potom sa politikom ľahko zháňa pred voľbami 20 miliónov „vlastným rozumom“.
Ale niečo za niečo… Zato majú spoločnosti ochranu od štátu, ochranu od polície, ochranu od prokuratúry, ochranu od okresných úradov odbrov starostlivosti o životné prostredie, jednoducho od spolužiaka premiéra či najlepšieho ministra vnútra ktorý má pod palcom tú políciu aj štátnu správu.
A tak národné zákoné zákony a aj celosvetové či celoeurópske záväzky Slovenskej republiky na ochranu biodiverzity pre banské úrady neplatia. Banský úrad svojou takto podopretou kompetenciou rozhoduje o odtokových vodách od Kremnice až po Čierne more, napriek tomu že mu v ceste sojí vodný zákon o vodách, ktorý je v kompetencií úplne iných úradov.
ZÁKON z 13. mája 2004 o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon). Napriek tomu banský úrad vydal povolenie k otvoreniu ťažby v rozpore s týmto zákonom, a ani súhlas na ťažbu v mokradi a na pozmeňovanie pomerov v následnom vodnom toku.
A to § 21 Povolenie na osobitné užívanie vôd
(1) Povolenie na osobitné užívanie vôd je potrebné, ak nejde o používanie vôd podľa § 18 až 20
a) pri povrchových vodách na
1. ich odber,
2. ich vzdúvanie a na iný spôsob akumulácie,
3. využívanie ich hydroenergetického potenciálu,
b) pri podzemných vodách na
1. ich odber,
2. ich akumuláciu,
3. ich čerpanie na účel znižovania ich hladiny,
4. umelé zvyšovanie ich množstva povrchovou vodou,
c) na vypúšťanie odpadových vôd, osobitných vôd a geotermálnych vôd do povrchových vôd alebo do podzemných vôd,
d) na vypúšťanie vôd z povrchového odtoku do povrchových vôd alebo do podzemných vôd, atd.
Predmetnej činnosti ťažby bentonitu sa dotýkajú písm c.) a d) zákona.
Ďalej firmy nemajú osobitný súhlas na ťažbu v mokradi a ani k meneniu stavu následného prirodzeného vodného toku, ako to vyplýva podľa Zákona č. 543 zo dňa 25. júna 2002 o ochrane prírody a krajiny, §-u 12,
Prvý stupeň ochrany, písm. a), ktorý hovorí:
Na území Slovenskej republiky, ktorému sa neposkytuje ochrana podľa § 17 až 31, platí prvý stupeň ochrany, podľa ktorého sa vyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody na,
a) vykonávanie činnosti meniacej stav mokrade alebo koryto vodného toku, najmä na ich úpravu, zasypávanie, odvodňovanie, ťažbu tŕstia, rašeliny, bahna a riečneho materiálu, okrem vykonávanie týchto činností v koryte vodného toku jeho správcom v súlade s osobitným predpisom.
A aký je skutočný stav napríklad v jednej zákonom chránenej mokradi, ktorý popisuje inšpekcia životného prostredia.
Vecný výsledok dokumentovania na mieste popísané v liste Slovenskej inšpekcie životného prostredia, Banská Bystrica, adresovaného biológovi pod číslom 5153-27057/45/2015/Dan, zo dňa 21.09.2015, z ktorého citujem:
„Odlesnením a skrývkou realizovanou spoločnosťou v ťažobnom priestore bentonitového lomu (parcela KN-C č. 499/9v k.u. Bartošova Lehôtka) došlo k odkrytiu rašeliniska a zároveň k zmene vodného režimu na ploche lomu a v jeho okolí. Odlesnenie vo všeobecnosti zapríčiňuje významný pokles intercepcie (zadržiavanie zrážkovej vody na povrchu pôdy) a zvýšenie odtoku vody z odlesnenej pôdy. Realizáciou skrývky sa znížila úroveň terénu v smere gravitačného spádu vody, čo taktiež prispieva k úniku vody z vyššie položeného rašeliniska. Rašelinisko sa nachádza na podklade bentonitov, ktoré sú pre vodu nepriepustné. Zrážková voda teda nemôže presakovať do nižších pôdnych horizontov a bude sa akumulovať v najnižšom bode terénu – v ťažobnej jame. Zmenou vodného režimu v takomto rozsahu môže dôjsť k poškodeniu alebo zničeniu biotopu európskeho významu Prechodné rašeliniská a trasoviská kód Ra3, kód NATURA 7140.“, koniec citátu.
Toto dokumentuje že Slovensko nie je právny štát, rozvrátená je polícia, prokuratúra, štátna správa, zákonnosť garantovaná štátom. Odborné inštitúcie ochrany prírody majú obavu z vyhrážania sa že budú prepustení odborníci ak nebudú spievať ako režim káže. A pozemky dané k dispozícií k ťažbe za nájomné vlastní cirkev, ktorá je k ťažiarom štedrá. Na jednom pojednávaní vo veci ťažby apeloval jeden občan na filozofiu náboženského cítenia cirkvi slovami: „Všetko živé na zemi je presa darom božím…“ Dostalo sa mu od cirkevné zástupcu odpovede: „Aj bentonit (ťažená surovina) je dar boží…“ Podľa tohto predstaviteľa cirkvi aj peniaze sú dar boží, podľa iných diablov dar…
Treba ale dodať, že Banský zákon č. 44/1988 ...
Celá debata | RSS tejto debaty